روایاتی را که در اثبات رجعت به آنها
استدلال شده است، به دو دسته میتوان تقسیم کرد: نخست، روایاتی که به صراحت
از رجعت سخن گفتهاند و دوم، روایاتی که به همانندی رویدادهایی که در
امتهایی پیشین رخ داده با رویدادهایی که در امت اسلام رخ خواهد داد، اشاره
کردهاند و از آنها استفاده میشود که چون در امتهای گذشته بازگشت به
دنیا روی داده است، این رویداد در امت اسلام هم اتفاق خواهد افتاد.
در اینجا به نمونههایی از هر یک از دو دسته روایات اشاره میکنیم: الف) روایاتی که به صراحت از رجعت سخن گفتهاند: برخی از روایاتی که دربارة رجعت از پیشوایان دین نقل شده، به شرح زیر است: ۱٫ امام صادق(علیه السلام)در روایتی، ظهور قائم((علیه السلام))، رجعت و رستاخیز را در یک راستا و از مصداقهای روزهای خدا دانسته است و میفرماید: روزهای خدا سه تایند: روزی که قائم به پا میخیزد، روز رجعت و روز رستاخیز.۵ ۲٫ آن حضرت در روایت دیگری کسانی را که به رجعت ایمان ندارند، از خود طرد میکند و میفرماید: کسی که به رجعت ما اعتقاد ندارد از ما [اهل بیت] نیست. ۶ ۳٫ در حدیث دیگری که علامه مجلسی آن را از کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق نقل میکند، امام صادق((علیه السلام))، ایمان به رجعت را یکی از شروط هفتگانه ایمان دانسته است و میفرماید: هر کس به هفت چیز اقرار کند، از اهل ایمان خواهد بود. آن حضرت، یکی از هفت چیز را ایمان به رجعت برشمرد.۷ ۴٫ در روایتی مشابه که در همین کتاب از امام رضا((علیه السلام)) نقل شده است، آن حضرت، ایمان به یگانگی خدا، ایمان به رجعت و ایمان به روز جزا را از ویژگیهای شیعیان اهل بیت((علیها السلام)) بر شمرده است و میفرماید: هر کس به یگانگی خدا… و رجعت اقرار کند… و به معراج و سؤال و جواب در قبر و… جزا و حساب [روز قیامت] ایمان داشته باشد، مؤمن راستین و از شیعیان ما خاندان است.۸ ب) روایاتی که به همانندی امت اسلام با امتهای پیشین اشاره کردهاند: عالمان و محدثان شیعه افزون بر این دسته از روایات که در آنها به صراحت از رجعت یاد شده است، به دستهای دیگر از روایات نیز برای اثبات رجعت استدلال کردهاند. در این دسته از روایات که معمولاً از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است، بر این نکته تأکید شده که همه آنچه در امتهای پیشین رخ داده است، بیهیچ کم و کاست، در امت اسلام هم رخ خواهد داد. از آنجا که آیات قرآن، اخبار و گزارشهای تاریخی از وقوع رجعت در امتهای پیشین خبر دادهاند، با توجه به این روایات میتوان گفت که در امت اسلام هم رجعت رخ خواهد داد. بنابراین، شیوه استدلال به اینگونه روایات چنین خواهد بود: چون پیامبر اکرم((صلی الله علیه وآله)) فرمودهاند همه حوادثی که در امتهای پیشین روی داده است، بدون کمترین تفاوت در امت اسلام هم رخ خواهد داد و ما میدانیم که در امتهای پیشین رجعت رخ داده است، نتیجه میگیریم که در امت اسلام هم رجعت واقع خواهد شد. ۹ برخی از این گونه روایات به شرح زیر است: ۱٫ امام صادق((علیه السلام)) از پدرش و او از پدرانش نقل میکند که رسول خدا((صلی الله علیه وآله)) فرمود: همه آن چه در امتهای پیشین رخ داده است، بیهیچ کم کاست در این امت هم واقع میشود.۱۰ ۲٫ امام رضا ((علیه السلام)) در پاسخ مأمون که از ایشان درباره رجعت پرسیده بود، به همین روایت پیامبر استدلال میکند و میفرماید: همانا رجعت حق است و در امتهای پیشین رخ داده است و قرآن نیز از وقوع آن خبر میدهد. رسول خدا ـ درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ نیز فرمود: در میان این امت نیز همه آنچه در امتهای پیشین رخ داده است بیهیچ تفاوت رخ خواهد داد.۱۱
یادآوری این نکته ضروری است که احادیث
یادشده در مقام بیان قانونی عام و فراگیر بوده و با استناد به آنها میتوان
بر وقوع حوادثی مشابه با رویدادهایی که در امتهای پیشین رخ داده است، در
امت اسلام استدلال کرد. مگر آنکه نسبت به حادثة خاصی، دلیل قطعی بر مشابهت
نداشتن این امت با امتهای گذشته در دست باشد. مثلاً در امتهای گذشته،
عذابهای جمعی و گروهی (مانند مسخ) ۱۲ به وقوع پیوسته و قرآن شریف برخی از
این عذابها را گزارش کرده است، ولی بنا به تصریح قرآن، در پرتو وجود
پیامبر گرامی در میان امت اسلامی و نیز به برکت استغفار در پیشگاه خدا،
اینگونه عذابها از این امت برداشته شده است: رجعت در دعاها و زیارتها پی نوشت : ۱٫ علمای شیعی از قرن ششم به بعد برخیشرط حجیّت را عدالت راویها و برخی وثاقت آنان دانستهاند که بر اساس همین عقیده روایات را به چهار قسم تقسیم میکنند: صحیح، حسن، موثق و ضعیف. «روایت صحیح» در نظر امامیّه آن است که از نظر سند به وسیله راویان عادل و امامی مذهب به معصوم اتصال پیدا کند. «روایت حسن» آن است که به وسیله راوی امامی و خوش نام به امام برسد، بیآنکه تصریح به عدالت، و وثاقت آنها شده باشد. «روایت موثّق» آن است که توسط راوی غیرامامی ولی ثقه و قابل اعتماد، به امام برسد. «روایت ضعیف» آن است که شروط سهگانه فوق را نداشته باشد. (ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم، دایرة المعارف فقه مقارن، چاپ اول، قم، مؤسس الامام علی بن ابی طالب(ع)، ۱۳۸۵، ج ۱، ص ۱۷۵).۲٫ بر اثر فاصله زمانی میان اکثر امّت اسلامی با حضرات معصمین((علیه السلام))، روایات، توسط واسطههای متعددی به آنان میرسد و هر چه فاصله میان مردم و معصوم بیشتر شود، واسطهها بیشتر خواهند بود. اصطلاحاً به هر واسطهای طبقه میگویند. «خبر متواتر» آن است که در هر یک از طبقات، گروهی وجود داشته باشند که تبانی آنان بر کذب و جعل خبر عادتاً امکانپذیر نباشد و لذا تواتر یقین آور است. تواتر بر سه قسم است: اوّل: «تواتر لفظی» و آن عبارت است از خبری که تمام راویان آن با الفاظ یکسان، از آن خبر دهند. دوم: «تواتر معنوی» که همه از مدلول تضمّنی یا التزامی واحدی خبر میدهند. سوم: «تواتر اجمالی» که عبارت است از اطمینان به صدور یکی از خبرها به نحو اجمال، بدون این که آن خبر مشخص باشد هر چند آن اخبار اشتراکی در محتوا نداشته باشند. (همان، ص ۱۷۳) ۳٫ بحارالانوار، ج ۵۳، صص ۱۲۲ و ۱۲۳٫ ۴٫ الإیقاظ من الهجع بالبرهان علی الرجع، صص ۳۹۱ و ۳۹۲٫ ۵٫ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۶۳، ح ۵۳٫ ۶٫ همان، ص ۹۲، ح ۱۰۱٫ ۷٫ همان، ص ۱۲۱، ح ۱۶۱٫ ۸٫ همان. ۹٫ ر.ک: الإعتقادات، مندرج در مجموعه مصنفات الشیخ المفید، ج ۵، ص ۶۲٫ ۱۰٫ کمال الدین و تمام النعم، ج ۲، ص ۵۷۶؛ بحارالأنوار، ج ۲۸، ص ۱۰، ح ۱۵٫ ۱۱٫ بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۵۹، ح ۴۵٫ ۱۲٫ ر.ک: سورة بقره (۲)، آیة ۶۵ و سورة اعراف (۷)، آیة ۱۶۶٫ ۱۳٫ ر.ک: سورة انفال (۸) و آیة ۳۳٫ ۱۴٫ رجعت از دیدگاه عقل، قرآن، حدیث، صص ۴۷ و ۴۸٫ ۱۵٫ بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۹۵، ح ۱۱۱؛ ج ۱۰۲، ص ۱۱۱٫ ۱۶٫ همان. ۱۷٫ من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۷۳؛ مفاتیحالجنان. ۱۸٫ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۹۲، ح ۹۹٫ ۱۹٫ بحارالأنوار، ج ۹۹، ص ۸۲؛ مفاتیح الجنان. ۲۰٫ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۹۲، ح ۱۰۰٫ ۲۱٫ همان، ص ۹۴، ح ۱۰۴٫ ۲۲٫ همان، ح ۱۰۵٫ ۲۳٫ همان، ح ۱۰۶٫ ۲۴٫ همان، ح ۱۰۷٫ ۲۵٫ همان، ص ۹۵، ح ۱۰۸٫ ۲۶٫ همان، ص ۹۹، ح ۱۱۸٫ برای مطالعه بیشتر در این باره ر.ک: الإیقاظ من الهجع بالبرهان علی الرجع، صص ۳۱۹-۳۰۱٫ منبع: ماهنامه موعود شماره ۹۱
برچسبها: رجعت, امام زمان, ظهور
+ نوشته شده در جمعه دوم دی ۱۳۹۰ساعت 12:1  توسط سرباز سایبری
|
|