|
قالَ أَمیرُالمُؤْمِنینَ عَلِىُّ بْنُ أَبیطالب(علیه السلام): أَلزّاهِدُ فِى الدُّنْیا مَنْ لَمْ یَغْلِبِ الْحَرامُ صَبْرَهُ، وَ لَمْ یَشْغَلِ الْحَلالُ شُکْرَهُ. زاهد در دنیا کسى است که حرام بر صبرش غلبه نکند، و حلال از شکرش باز ندارد.برچسبها: حدیث, امام علی, ع, امیرالمومنین
+ نوشته شده در پنجشنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۱ساعت 9:48  توسط سرباز سایبری
|
قالَ أَمیرُالمُؤْمِنینَ عَلِىُّ بْنُ أَبیطالب(علیه السلام): مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّةِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ. از گنجهاى بهشت; نیکى کردن و پنهان نمودن کار[نیک] و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنى عدم شکایت از آنها) است. برچسبها: حدیث, امام علی, ع, امیرالمومنین
+ نوشته شده در پنجشنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۱ساعت 9:47  توسط سرباز سایبری
|
امام رضا(ع) می فرمایند :
لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ
سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ
مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ.
وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا
السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. برچسبها: امام رضا, حدیث, روایت
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ساعت 12:38  توسط سرباز سایبری
|
اما رضا(ع)می فرمایند :
« أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ
الْمُذيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ
مَغْفُورٌ لَهُ ». برچسبها: امام رضا, حدیث, روایت
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ساعت 12:37  توسط سرباز سایبری
|
در این باره باید عرض کرد که:در روایات “نقص عقل” صفت
ویژة انحصاری برای زنان نیست، بلکه همین وصف به مردان و نوع انسانی هم نسبت
داده شده است.
می توان به نوعی آن را عمومیت داد بین زنان و مردان.
مثلاً امام علی”ع” می فرمایند: اعجاب المرء بنفسه دلیل علی ضعف عقله:
خودبینی شخص، نشانه ضعف (کمی و نقصان) خرد اوست. (زن از دیدگاه امام علی
علیه السلام ،استاد علامه جعفری)
در این سخن، عجب و خودمحوری، عامل نقص عقل شمرده شده است. در روایات هست که، پیروی از امیال و هواهای نفسانی، عاملی برای نابودی
عقل شمرده شده است. این را نیز باید توجه داشت که به جهت نسبی بودن عقول
بشر، این امر در فهم ما نسبت به درک معانی و منظور بعضی از احادیث تاثیر
گذار است. مثلاً روایتی که حضرت زنان را مانند دنده کج معرفی نموده است
نمونه ای از این قبیل است طبق گفته بزرگان ان عقلی که درباره زنان نقل شده، می توان گفت منظور از آن عقل عملی (ابزاری؛ عقلی است که انسان با او بتواند عملی را انجام دهد) است. و این نوع عقل هیچ گونه معیار فضیلت قرار نمی گیرد. بنابراین، اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند، و ببیند زن پیش خدا مقرب است یا مرد، عقل به معنای علم مصطلح را، معیار قرار ندهد، زیرا آن عقل فضیلت زائدی است که برای اداره چرخ زندگی تنظیم شده و با مرگ انسان، همة آن از دست می رود، و چون انسان بعد از مرگ برای ابد می ماند. لذا باید چیزی را به همراه ببرد که ابدی باشد. چیزی به درد آنجا می خورد که از بقا و ابدیت سهمی داشته باشد، و آن اخلاص در عمل برای خدا است. بنابراین آنچه که در این سوی خریدار دارد، در آن سوی مشتری نداشته و بازارش راکد است، و در آنچه که آن سوی خریدار دارد، بین زن و مرد فرقی نیست. استاد جوادی آملی، زن در آیینه جلال، ص۲۵۵- ۲۵۷ برچسبها: آیا عقل زنان ناقص است, مقاله
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۱ساعت 12:24  توسط سرباز سایبری
|
اما رضا علیه السلام فرمودند:
تزاوَرُوا تحـابـوا و
تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا (بحارالانوار،ج78،ص 347)
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۱ساعت 15:21  توسط سرباز سایبری
|
|