بسیار دیده شده است افرادی که به سیر اخلاقی و معنوی علاقه‌مند و طالب این راه بوده‌اند، دچار یأس و سردرگمی شده یا به افراط و تفریط گرایش یافته‌اند. با ملاحظه سیر این افراد، متوجه می‌شویم که معمولاً مشکل آن‌ها در عدم دستیابی به الگویی صحیح و مطمئن است...


انبیا

لذا سیر آن‌ها قاعده‌مند و استوار نیست و در معرض انواع آفات است؛ از جمله آن‌که داستان‌ها یا حتی روایاتی را در یک زمینه - مثلاً کمک به همسایه - می‌خواند و در پی آن، همه هم و غمّ خود را صرف این بُعد می‌کند و از ابعاد شخصی و خانوادگی باز می‌ماند. مدتی بعد ممکن است به اهمیت یک بخش دیگر پی برد و در آن بخش به کوشش بسیار بپردازد و ... تا این‌که پس از سالیانی تشتّت و از این شاخه به آن شاخه پریدن، دچار سردرگمی می‌شود. شاید این مطلب در بحث خوراک و داروها نیز هست به این نحو که برخی با اطلاع از خواص متعدد یک میوه یا امثال آن، بدون توجه به سایر نیازهای بدن، در خوردن آن، افراط می‌کنند و فاقد مبنایی هستند که آن‌ها را به اعتدال نزدیک کند. می‌توان گفت همان‌طور که در مسائل فقهی، برای غیر مجتهدین، تقلید راه خروج از تشتت و سردرگمی است، در مسائل معنوی و تشخیص وظیفه نیز الگو حلّال مشکلات است؛ البته الگویی که کاملاً مورد تأیید شرع باشد.


در ادامه بخوانید...


برچسب‌ها: قران
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم تیر ۱۳۹۱ساعت 14:49  توسط سرباز سایبری  | 
«بگو به آن بندگانم که در ارتکاب گناه زیاده روى کرده اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه ى گناهان را مى بخشد او بخشاینده و مهربان است».


شفاعت
اگر ایمان و تلاش هاى انسان در مسیر ایمان، زمینه ساز امید است، باز بودن باب توبه، پذیرفته شدن شفاعت اولیاى خدا، و گستردگى رحمت خدا، یک رشته عواملى است که بذر امید را در مراحل بعد در قلوب انسان مى پاشند، یعنى پس از ایمان و تلاش، باید این عوامل را که قرآن به آنها اشاره مى کند عوامل درجه دوم براى ایجاد رجا و امید در قلوب دانست. اینک بیان آنها:

 

1. مغفرت گسترده خدا

نخستین عامل آفریننده امید در قلوب افراد با ایمان، پس از تلاش هاى شایسته، همان اعتقاد به رحمت گسترده خداوند است، خدایى که رحمت او بر خشم او مقدم مى باشد.[1]

قرآن در مواردى بر این معنى، تصریح کرده و مى فرماید:

قُلْ یا عِبادىَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّاللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ.[2]

«بگو به آن بندگانم که در ارتکاب گناه زیاده روى کرده اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه ى گناهان را مى بخشد او بخشاینده و مهربان است. »


در ادامه بخوانید...


برچسب‌ها: مقاله, قران
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم تیر ۱۳۹۱ساعت 19:4  توسط سرباز سایبری  | 
سوره عصر مصداق عینی آیات قرآن برای مراحل موفقیت است :

1. ایمان و اعتقاد راسخ.

2. عمل صالح.

3. توانمندی در تربیت خود و دیگران با امر به معروف و نهی از منکر.

و در نتیجه اینان یاوران پر اقتدار مهدی صاحب‌الزمان هستند ، گویی کوه‌ها پیش اینان سر خم می‌کنند، وقتی نامشان می‌آید فرشتگان در عرش الهی درود و رحمت می‌فرستد؛ و سوارکاران مرکب سعادتند .

اینان شاگردان واقعی اهل‌بیت معصوم (علیهم السلام) هستند. کارنامه ایمان و عملشان عالی است تو گویی امام زمان پای پرونده اعمالشان را شخصاً امضا زده است آری وجود مقدس امام خمینی (ره) و مرحوم حضرت آیة الله بهجت نمونه های گران بهای این گروهند.


سوره

در جاده زندگی همه به موفقیت نمی‌رسند. با اینکه همه انسان‌ها از موفقیت را دوست دارند؛ و حاضرند بهای سنگینی را برای این مسئله بپردازند ولی تعداد برنده‌ها به اندازه انگشتان دست است. در این مسیر چندین میلیاردی، عده‌ای از همان اول میدان را خالی می‌کنند. گروهی به خاطر مشکلات، ضعف نفس، عدم استقامت تا آخر عمر در صف با زنده‌ها باقی می‌مانند.

 


در ادامه بخوانید...


برچسب‌ها: قران, سوره, برنامه ریزی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دهم تیر ۱۳۹۱ساعت 13:28  توسط سرباز سایبری  | 
زنبور عسل

اعجاز قرآن در برابر کندو

همان‌طور که در قرآن اشاره شده زنبور عسل کوه‌ها درخت‌ها یا کندوها را برای خانه‌سازی انتخاب می‌نماید و به همین منوال که درز سنگهاو شکاف درخت‌ها و حفراتی چند به اشکال و اقسام دارد یکی دراز است دیگری مدور و سومی مارپیچ و... کندوها نیز به انواع مختلف از لحاظ شکل و اقسام‌رنگها دیده می‌شوند و بنا بر تجربیاتی که شده زنبوران به رنگ آبی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. (کندو را که آبی رنگ باشد دوست دارند) .

درزها، شکاف‌ها، حفر‌ها و... بهر وضعی و شکلی که باشند زنبوران آن را طبق دلخواه خود درآورده و در آن مسکن می‌کنند.

شگفتی و اعجاز قرآن در این است که می‌فرماید زنبور عسل از کوه و درخت خانه می‌گیرد و اشاره‌ای به درز و شکاف و حفره‌ای از کوه و گیاه نمی‌کند و اگر اشاره‌ای به چنین مطلب کرده بود امروز ایراد می‌کردیم که:


در ادامه بخوانید...


برچسب‌ها: قران, زنبور عسل, کندو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم تیر ۱۳۹۱ساعت 18:27  توسط سرباز سایبری  | 
نگو: یك نگاه كردن چیزى نیست. بگو: چه كسى گفته است نگاه نكنید؟ این آیه‏اى كه گفته است نگاه نكنید، چه كسى براى پیغمبر صلى الله علیه و آله آورده و پیغمبر صلى الله علیه و آله وقت گرفتن این آیه، چه حالى داشته است؟ براى چه آیه نازل شده است؟ براى این كه نگاه‏ها، زنان و مردان، پاك بمانند. تا زنایى اتفاق نیفتد و طلاق پیش نیاید و بنیان خانواده سست نشود. عقل‏ها و جان‏ها از بین نرود، خودكشى‏ها به وجود نیاید.  پس نگو: یك نگاه چیزى نیست، همین نگاه در تاریخ بشر خیلى فاجعه به بار آورده است.


نگاه
شدت و عظمت كید و مكر زنان‏

آیه 28 سوره یوسف خطاب به زلیخا و امثال او است كه در دنیا پر هستند. با «إِنَّ» با نون تشدید دار و لغت‏ «عَظِیمٌ»:

«إِنَّ كَیْدَكُنَّ عَظِیمٌ» ( یوسف (12): 28؛ بى‏تردید نیرنگ شما بزرگ است)

حیله، فریب كارى، نیرنگ و نقشه خائنانه كشیدن شما زنان براى فریب و نابود كردن دین مردان، بسیار سنگین است.

طبع مكّار میل به پستى و تن دادن به هر كار پستى دارد. جوان است و شوهر دارد و مى‏گوید: من عاشق برقرار كردن رابطه با مرد نامحرم هستم. راه پستى و اسفل السافلین دارد و به هر كار پستى راحت تن مى‏دهد و هر هدف و وسیله‏اى را براى شهواتش به كار مى‏گیرد و هر وسیله‏اى را توجیه مى‏كند. به خاطر آن است كه وسوسه شیطان لحظه‏اى و غیابى و سارقانه است، ولى وسوسه زن با لطف و محبّت و حضورى و دائمى است.»


برچسب‌ها: مقاله, اسلام
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه دوم تیر ۱۳۹۱ساعت 10:38  توسط سرباز سایبری  |